Renania Insight, Stil

Reducere la esenta

Reducere la esenta

Trăim într-o cultură a multului, pe principii de natura ”mai bine să rămână decât să nu ajungă”, ”prefer să fie acolo decât să-mi trebuiască și să n-am”, ”dacă aș mai avea ȘI acel lucru, aș fi mulțumit”. Nu știm dacă ni se trage din comunism, din lipsurile îndurate atunci sau în copilărie, dacă este vina publicității și a canalelor media care mereu îți spun că poți arata mai tânăr sau că o tigaie îți va schimba viața. Indiferent de motive, ideea de ”mai mult” ne domină și se manifestă în toate aspectele vieții: multă mobilă și obiecte decorative în locuințe, călătorim cu geamantane mari de greutatea carora ne îngrijorăm în aeroporturi, ba chiar și în gențile de zi cu zi cărăm ”de toate, pentru orice eventualitate”. Birourile sunt un amalgam de obiecte pe care rar le folosim, iar în prezentări dorim să spunem cât mai multe – de obicei, pe același slide. ”Să se înțeleagă.”

FOCUS.
Cum să organizezi lucrurile.

Abordează-le pe categorii, nu pe camere / spații. Spre exemplu, cărțile: poate ai câteva în bibliotecă, câteva pe o măsuță de cafea, câteva pe noptieră. Când te ocupi de ele – de toate odată, decide ce păstrezi și ce nu. Astfel, eviți a le muta dintr-o încăpere în alta. Odată ce și-au găsit toate locul, treci la următoarea categorie: hainele – și cele din cuier, și din dulap, și de pe scaun, și din coșul de rufe. Odată ce ai rămas la esențialele dintr-o categorie, e mult mai ușor să le integrezi în oricare dintre spații. Respectă-ți lucrurile. După ce le sortezi pe categorii, privește cum sunt ele ”ținute”: îngrămădite, mototolite, prăfuite, ascunse, uitate? Oferă-le spațiu, respiro, strălucire. Gandește-te la pozele din reviste cu interioare fascinante: fiecare obiect de acolo este introdus în cadru cu un scop, și nu doar estetic. Și în casa / biroul tău, lucrurile trebuie să ”se simtă bine”. Nostalgia nu îți este prietenă. Dacă te apuci să faci curat în fotografii sau scrisori vechi și ai citit una, ai pierdut toată după-amiaza. De asemenea, nu păstra o multitudine de obiecte pentru ”valoare sentimentală”. Nu îți trebuie biletul de la muzeu de acum 7 ani când ai cunoscut *acea* persoană, cum nu-ți trebuie nici brățările de intrare la evenimente sau toate hainele micuțului în care era așa drăgălaș… acum 3 ani și jumătate. Nu trebuie să-ți arunci toate amintirile, dar nici nu plasa încărcare emoțională pe obiecte inanimate – amintirile le ai în suflet.

ÎN PREZENTARI
Esențialul.

Nicăieri nu este mai evidentă necesitatea reducerii la minim decât în .ppt-uri. Fiecare slide trebuie conceput ca un afiș: o idee principală și trei sub-puncte, pentru ghidaj. Informația se codează în VIZUAL. De ce? Pentru că nimeni nu are timp sa citească 130 de slide-uri: în acest caz, scrii un articol și îl prezinți ca document Word. Slide-urile sunt rezulmatul rezumatului: fiecare trebuie să fie memorabil, să transmită un singur mesaj clar, să convingă, să informeze la nivel de bază. Folosirea de vizualuri (și nu cele clișeice, cu oameni în cămașă dând mâna) ajută creierul să rețină, să facă o analogie între informație și imagine. Un scris mic, inghesuit, va obține reacția ”nu am timp să citesc, dă mai departe”. Ppt-ul este o prezentare succintă, nu o lectură amănunțită. Formulările trebuiesc ținute scurte, renunțat la expresii și cuvinte redundante sau la informații care pot fi prezentate oral, în completare. Indiferent de arie, focusul, concizia, reducerea la esenția sunt salvatoare de timp și energie. Elimină cât mai mult, fii riguros în ceea ce accepți în jurul tău, atât la nivel informativ cât și ca obiecte care ocupă spațiu. Lasă loc. Lasă marginile albe. Respiră.

Send this to a friend