Dezvoltare personala

Eticheta in business

Eticheta in business

Situațiile sociale profesionale pot fi stânjenitoare. Din păcate, mulți ne facem de râs pentru că nu înțelegem acele mici nuanțe care diferă între eticheta în mediul business față de alte contexte sociale.

Din dorința de a ne arăta dedicarea sau a rezolva cât mai multe task-uri într-o singură zi, câteodată ne uităm manierele cele mai de bază. Precum a sta acasă atunci când suntem bolnavi, în loc de a ne forța colegii să se ferească de stănuturile noastre. Sau de a nu întârzia la meeting-uri și ține sala de conferințe ocupată la final, peste timpul alocat. Sau de a nu verifica mailuri și mesaje pe telefon în timpul unei ședințe. Toate aceste gesturi, deși banale, când se intâmplă repetat și cu un număr mare de oameni, devin foarte distruptive pentru mediul de muncă.

Zi de zi, la birou

Iată câteva mici gesturi care îți vor fi apreciate de către colegi: ține-ți telefonul pe silențios (ultimul hit pop sau întreg mobilierul vibrând sunt evenrvante într-un spațiu comun); nu aduna grupuri de oameni la masa ta, mai ales dacă lucrează și alții în zonă – pentru întâlniri, folosiți zone comunale sau săli de conferințe; ia-ți prânzul în zona special dedicată, nu pe birou (mirosurile puternice de mâncare în spațiul de lucru nu favorizează pe nimeni); ține cont de volumul cu care vorbești la telefon; evitați parfumuri puternice sau haine care lasă prea puțin imaginației; respectă proprietățile colegilor din jur și ale companiei – nu lua nimic, nici sub formă de împrumut, de pe birourile colegilor fără acordul explicit în prealabil al acestora și, nu în cele din urmă, fii empatic!

In alte contexte de business

Dincolo de respectul acordat colegilor din companie zi de zi, viața profesională ne plasează în tot felul de contexte, precum conferințe, gale sau întâlniri cu clienții. Pentru că de multe ori în astfel de situații suntem și mai puțini familiari cu persoanele cu care intrăm în contact, un grad și mai mare de politețe se impune.

Ridică-te în picioare când faci cunoștință cu cineva. Acest gest îți stabilește prezența, te face mai greu de trecut cu vederea. Este, desigur, și o formă de respect. Dacă ești luat prin surprindere și nu apuci să te ridici, înclină-te în față ca să-ți arăți intenția.

Spune-ți numele complet. Deși trebuie să faci clar cine ești, dacă numele tău este lung sau complicat de pronunțat, consideră scurtarea lui – însă de fiecare dată folosește aceeași formulă, iar ea trebuie să fie și pe cartea de vizită – pentru memorabilitate.

Inițiază tu strângerea de mână dacă ești gazda sau persoana situată mai sus ierarhic, indiferent de gen. Dacă nu ești, iar gazdei i-a scăpat, fă-o tu, fără să aștepți mai mult de o secundă. În orice caz, ”norocul” trebuie dat în lumea vestică.

Îmbracă-te adecvat ocaziei. Acest topic a fost abordat în repetate rânduri. Acesta este un reminder: haina îți crește (sau scade) credibilitatea. Trimite mesajul optim.

Mulțumește, dar numai o dată sau de două ori într-o conversație. Arată-ți aprecierea, dar folosit prea des, ”mulțumesc” își pierde din însemnătate și poți părea prea umil.

Nu trage scaunul pentru nimeni. În contexte de business, regulile care țin de gen sunt, în general, ignorate. Atât femeile cât și bărbații își pot trage propriul scaun.

Rupe pâinea cu mâna, bucățică cu bucățică, pe măsură ce o mânânci.

Ține cont de plasamentul obiectelor pe masă: pâinea sau salata trebuie să fie pe diagonală stânga sus (față de felul principal), în timp ce paharele sunt mereu în dreapta. Când termini de mâncat, nu împinge farfuria în spate sau pune unele peste altele: lasă chelnerul să-și facă treaba; astfel, nu pui presiune pe cei care poate nu au terminat încă de mâncat.

Ai grijă ce comanzi. Dacă ești invitat, nu alege ceva prea scump. Dacă gazda îți face sugestii, alege dintre acelea, dar tot evită să o iei pe cea mai scumpă. La fel și la vin. Dacă tu însuți găzduiești, ia indicii de la masă: dacă invitații comandă desert, spre exemplu, ar trebui să comanzi și tu. Nu dorești să se simtă prost, mâncând un fel singuri.

Nu cere niciodată resturile la pachet. Ești acolo pentru business, nu mâncare. La cinele cu familia sau prietenii este altceva.

Gazda întotdeauna plătește. Din nou, indiferent de gen: femeie sau bărbat, cel care a făcut invitația face plata. Însă niciodată nu argumentați intens cine să ia nota de plată: dacă, ca doamnă, ați făcut invitația dar un bărbat de la masă insistă să plătească, lăsați-l. Pentru a evita astfel de situații, o metodă elegantă este să vă scuzați de la masă și să achitați înafara privirilor invitaților.

Faceți-vă ieșirea elegant, în control. Apreciați prezența persoanelor, exprimați-vă dorința de a le revedea, eventual și specificând cum și unde, în funcție de discuțiile avute, fără să o lungiți: ”La revedere.”

 

 

Send this to a friend